söndag 21 oktober 2012

VEM gör mig arg?

Det har hänt mycket senaste veckan. Efter att inse vad som gör mig arg riktade jag snabbt fokus mot VEM som gör mig arg?


Det tog en sen kväll och natt att försöka bena ut vad det är för typ av människor som tycker att man kan behandla djur illa. Det jag kom fram till var en målinriktad (instrumentell), girig och tom person. Då tänker jag först och främst på de som driver fabriker, tjänar pengar, utnyttjar både arbetare och djur för att nå sina mål, tjäna sina pengar och blunda för alla konsekvenser.

Hur kunde man gestalta en sådan person metaforiskt och i bild? Det enda logiska var en ångvält.

Sen tog det stopp. Vadå? ska jag typ gjuta en ångvält?



Igår förmiddag kom en annan idé:

Istället för att gestalta den personen, kan jag rikta mig till den personen. Om den nu tar till sig konst. Jag vill utveckla ett test där man vet hur stor idiot man är.

Är du i farozonen? Gör testet.

Med detta följer kanske ett kurs för att bli en bättre människa. En reklam som förklarar:

"... -Känner du att du är i farozonen? Så vet du att du är en idiot! Bli en bättre människa nu! Det är värt det!  Med vårt sjustegsprogram får du lära dig känna vad som är rätt och fel. Gör testet på www.idiot.se och anmäl dig direkt på: 0770-222 333..."


torsdag 18 oktober 2012

vad blir jag arg av?

Först hittade jag detta av en slump på nätet.. dock ville jag inte ha någon självhjälp i hur jag skulle använda min ilska. Men jag blev sugen på att gör något konstruktivt. Jag funderade... 

Vad gör mig mest arg? mitt svar är längre ned på sidan om du inte vill läsa detta först:

Så gör du ilskan till en positiv kraft

"Att bli arg, förbannad, vred och ilsk behöver inte vara av ondo, så länge du inte agerar ut mot andra. Ilskan är en överlevnadsinstinkt. Och ett uttryck för din vilja! Det gäller bara att använda den på rätt sätt.
Den starka energin i ilskan kan hjälpa dig att komma vidare. Bli medveten om vad den gör med dig, hur du reagerar och agerar. Då kan du anpassa ilskan efter situationen och använda den till något positivt istället.

– Ilskan är den primitiva viljans grund, och den ska vi ta vara på. Ilskans funktion är att uttrycka vilja, sätta gränser och hjälpa oss överleva genom att kämpa, säger Lisa Grubb, leg psykoterapeut.
I grunden är alltså ilskan en hälsosam känsla, en viktig del av vårt alarmsystem, vi har den för att överleva. En urkraft som hjälper oss att säga: Stopp! Hit men inte längre. Dags att agera!

Så hur gör man då, för att vända ilskan till konstruktiv kraft i livet. Hur kan vi använda oss av lite hulkenkrafter för att flytta berg och förändra saker?
Jo, precis som hos den grönskimrande hulkenfiguren sänder kroppen tydliga fysiska signaler när vi är arga: Det ringer superalarm i hela kroppen! Matsmältningsprocessen stannar av, pupillerna vidgas, blodet forsar snabbare. Vi ställer oss bredbent eller biter ihop käkarna. Kroppen laddar!
– Våra sinnen skärps. Vi får till och med en högre förmåga att associera, ofta till sådant som hänt i liknande situationer tidigare, säger Judit Lindqvist, forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö.
Problemet är bara att ilskan lätt tar överhanden, vi blir okontrollerade, avstängda, får tunnelseende. Vi kan bara fokusera på en enda sak – det är det som är styrkan, annat ska inte störa, men såklart är det också en nackdel (om det nu inte är lejon på savannen man ska slåss mot!).
– Vi är så i nuet och beredda till försvar att vi har svårt att ta någon annans invändningar. Den arga människan är ingen bra beslutsfattare. Dessutom tolkar vi lätt världen i form av avsiktlighet, världen är emot oss.
Bli medveten och ta kontrollen lyder mantrat. Det gäller att vara medveten om vad ilskan gör med dig, hur du reagerar och agerar. Och att kunna anpassa ilskan efter situationen.

– Barn måste få bekräftelse på att det är okej att vara arg men samtidigt få vägledning i hur man får uppföra sig och också få lära sig impulskontroll, säger Judit Lindqvist.
Men blunda för ilskan eller förtränga den, det kan vi inte göra.
– Många kanske känner sig duktiga när de inte visar sin ilska, men det är ungefär som att ta hand om en inflammerad tand genom att sätta över en plomb utan att rengöra. Det funkar inte. Vi måste ta hand om vår ilska, och se vad den står för, säger Judit Lindqvist och fortsätter.
– Det är farligt för hälsan att vända ilskan inåt, det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kan leda till förhöjt blodtryck.
Men det intressanta är inte det arga uttrycket, utan vad som ligger bakom ilskan – ditt behov och kanske det du längtar efter, säger Lisa Grubb. För som regel har ilskan ett budskap, bakom varje känsla vi känner finns det ett behov. Ta vara på det."(http://www.leva.nu/Personlig-Utveckling/Ilska1006/)


Vad gör mig arg?

Att tjäna pengar på att utnyttja djur! en av de starkaste känslorna får jag av detta snusk! Det är också något negativt i att vara aktiv djurrättsaktivist för många. Det är inte fint att vara arg vegan. Heller inte att sticka ut för mycket från mängden. När jag letar efter min egen ilska landar jag varje gång i detta.  Det provocerar dig. Du blir arg på mig! Jag blir arg på dig för att du accepterar och stödjer detta..

Måste man stå för saker? Är det viktigt att ta ansvar för sina egna val? För mig har det blivit viktigt. Flera frågor dyker upp när jag dyker ner i detta:

Varför är du vegetarian? Varför är du vegan? varför är du Köttis? 

Alla har olika svar: för miljön, mot kapitalismen, för hälsan, för djuren, för mitt samvete, mot massproduktion.. osv.

Men jag är konflikträdd och diplomatisk, jag vill inte ställa till med nån scen, stå med en megafon, sticka ut för mkt, göra dig ledsen. Men jag vill göra någonting. Det minsta jag kunde göra var att själv skriva på alla protestlistor, skriv själv på för bättre djurparker, färre djurförsök och bättre djurtransporter här är du snäll:




2600 har sedan igår skrivit på för bättre förhållande på djurparker.

Man ska gå långsamt och försiktigt fram genom namn för förändring. Eller? 

Men jag är ARG!

Jag har idag själv samlat in namn, jag har beställt material, men vad leder allt detta. Till en osynlig effekt.. jag vill se resultat nu!


 Lite obehagliga bilder, tycker jag. så varning!

 http://www.ettlivsomgris.se/ 

Varning för nästa.. riktigt vidrig! varning! varning!

 



tisdag 16 oktober 2012

angry?

Angry. Arga kvinnor kallas ofta hysteriska, vilket är mer nedsättande än det mer manliga ordet förbannad. Gillard visar här ett förbannat uttryck som lämpar sig utmärkt i situationen och skapar en positiv förändring.

Skapa positiva förändringar genom ilska. Våga vara arg!

  • provocera andra så de bli arga på mig, då blir jag arga tillbaka.
  • skrika tillbaka på paradryttare på stan
  • våga ge utlopp för ilska
varför?
  • bevisa det positiva av ilska
  •  visa det negativa ur ilska
  • få folk att skratta 

måndag 15 oktober 2012

Klaus Kinski


Klaus Kinski har spelat i 130 filmer, de flesta regisserade av Werner Herzog. Jag ska se så många jag kan, hysteria är ett genomgående tema. Herzog menar nedan att denna agressivitet ledde till produktivitet. Han menar också att han inte gjorde folk rädda utan istället kunde den tyste Herzog göra filmcrewet rädda.


Jag lär mig tyska:













Jag går med i en amatörteatergrupp.. och performancekonst övar vi på i kvällskursen vad gör du med Gunve.

Fitz Carraldo


 

Jag funderar fortfarande på naturen och dess ritualer.. det förutbestämda, upprepande mönster och det perfekta.

 

Av en slump stöter jag på detta performance under kulturnatten, det var ganska dåligt, killen verkar leka nån slags schaman. Det börjar med trummande och slutar med ett skrik. Där i mellan kastar han en porslinsfigur föreställande en 1700-talsfigur i stengolvet, lägger sand på huvudet, dansar med två potatisar för ögonen. Fast det är inte roligt, det är konstigt och dåligt.

Jag blir sjukt osugen på att riskera att driva med naturreligioner på detta sätt! Istället riktar jag fokus åt det jag skrev om i slutet av mitt förra inlägg Werner Herzog! Här finns en trailer från den fantastiska filmen Fitzcarraldo, 1981, Carraldo är besatt av sin dröm, att bygga ett operahus i amazonas djungel. Han åker med besättning uppströms och släpar båten över ett berg med hjälp av urbefolkningen som tror han är en budbärare. En fantastisk och galen film om att inte släppa en galen idé.

 

Efter filmen började jag tänka på omöjliga projekt man tror man kan genomföra med viljekraft. Var ligger gränsen till det omöjliga!? Går allt om man vill? Vad skulle jag göra om det inte fanns gränser?

Här är ett klipp om Herzog och Kinski (skådespelaren i Fitzcarraldo) och deras eviga gräl. Det finns också en filmatisering av just deras hat emot varandra, där de vill döda varandra. Gjord av Herzog.

torsdag 11 oktober 2012

Nåjdkonst, offer och trans

Jag snubblade på en bok i biblioteket i går. Den hanflar om Nåjdkonst, det är bland annat de samiska medicinmännens trummor som är illustrerade i mönster.



En Ceremonitrumma är en trumma som används inom de arktiska schamanistiskareligionerna, ofta i syfte att försätta användaren eller någon annan person i ett förändrat medvetandetillstånd (trans) eller som redskap vid spådom. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ringtrumma)


Nåjd (förr naid, från samiska noajdde eller noaidi, jämför fi. noita, "den kloke") var förr en sorts vishetslärare i samisk mytologi,samernas schaman, där kunskap ärvdes genom muntlig tradition till en person. Nåjden var en inflytelserik manlig person i det samiska samhället (sijdda), ofta beskriven som medicinman med spådomskunskaper. Nåjden hade även en religiös funktion, enligt de skrifter som finns bevarade från 1600-talet. Arbetet var yrkeskunskaper som gått i arv eller inlärts genom äldre personer, och spådomen utfördes med hjälp av redskap, speciellt en så kallad ringtrumma (på norska runebom; runtrumma). Idag finns ingen person som har sådan funktion, men motsvarigheter finns fortfarande hos de sibiriska kollegerna (schaman).(http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A5jd)


Jag träffade på en gammal vän igår som är samisk. Hon berättade om kulturern och hur det fortfarande är en skam att vare samisk och speciellt schaman, så det talar man inte om. Enligt wiki finns det inga schamaner kvar i sverige. 

Hon berättade om de stenrösen man kan finna i de lapplänska markerna, när  byggde man offrat en ren så byggde man en sådan. Det finns också heliga platser i naturen som kallas sejtar, de är stenar eller träd som utmärker sig, där kunde man också offra. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sejte

 De är inte helt olika de vi brukar bygga på ölands kalkstensstränder:


Jag skulle gärna gå vidare och studera trans. Har någon sett hjärta av glas av den tyska regissören Werner Herzog? Där försätts alla skådespelare i trans/hypnos innan scenen filmas. Jag vet att det finns konstnärer som jobbar i trans/hypnos också, men kommer inte på vilka. Vet ni någon?






måndag 8 oktober 2012

Ritual

Mitt avstamp och tema kommer att kretsa kring ritualer. Vad är en ritual? När blir något en ritual? En bestämd ordning, ett schema ska följas och göras några gånger på följd. Det är en tradition inom alla religioner och kulturer, men var kommer det ifrån? Medicinmän och naturreligioner blir ett område att utforska för ett svar.




Mystiken i naturen är det som har lockat mig att utforska ritualens magiska kraft. Efter ett eget försök och att av en slump hamna i en spa-ritual bestämde jag mig för att fördjupa mig i detta mysterium. Enligt sidor på Internet är en ritual följande:

"En ritual är en social praktik och handling med symbolisk betydelse, som i viss utsträckning är avskild från den konkreta vardagen genom sitt uttryck att vara stiliserat och formaliserat, ett repetitativt kollektivt beteendemönster. Begreppet ritual används oftast för att beskriva beteendemönster i religiösa sammanhang men kan lika väl omfatta icke-religiösa ritualer."

Jag är också facinerad av schamaner och dess roller, det lite obehagliga men spännande kring en "helig" person. Vem utser den heliga personen och vad avgör? arv? visdom? 

Urbefolkningar som utför naturreligioner har ofta riter där de kontaktar olika naturgudar. Vissa tidiga referenser kommer helt naturligt att plockas från Carlos Castanedas bokserie om Nagualism schamanisk och schamanen Don Juan Mates vilka är baserade på verkliga händelser, mötena sker i Mexico under 60-talet.

Intresserad läs: http://sv.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda


Schamanismen kan i praktiken betraktas som animism. Animism är en religiös uppfattning där man tror att naturen är besjälad, till exempel tror man att det finns en naturande i varje sten och växt. Naturen är levande, den består av gudar och andar, och alla delar av kosmos upplevs som förbundna med varandra. Universum består av ett verkligt nätverk av energier, former och vibrationer. Schamanen anses behövas som förmedlare mellan de olika existensplanen. Schamanen har förmågan att i en extatisk trans färdas bland de olika planen för att hämta speciell kunskap från, men schamanen kan också nå denna information genom att i den extatiska transen kalla efter andarna för att få kunskap. Den senare metoden är vanligare i Sydamerika. Schaman betyder på sibiriska "den som ser och den som vet". (http://sv.wikipedia.org/wiki/Shamanism)

Allt detta började med frölundas historia men det var när jag gick in i skogsområdena som jag började fundera. Naturens påverkan på mig och andra människor och djur. En fundering ligger också i offerritualer vs djurfabriker.

Den enda konstnär jag kommer att tänka på nu är Joseph Beys performancekonst, både samtalet med haren och när han är schaman tillsammans med en varg i ett rum i NYC utan att äta på några dygn:

Generellt utmärks Beuys verk av en djup tro på intuitionens makt uttryckt i parallellen mellan konstnärenoch shamanen: båda tillför enkla material en intensiv och potentiellt helande kraft, vilket han betonar iVisa ditt sår (1976).(http://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_Beuys)

Beuys’s most famous Action took place in May 1974, when he spent three days in a room with a coyote. After flying into New York, he was swathed in felt and loaded into an ambulance, then driven to the gallery where the Action took place, without having once touched American soil. As Beuys later explained: ‘I wanted to isolate myself, insulate myself, see nothing of America other than the coyote.’ The title of the work is filled with irony. Beuys opposed American military actions in Vietnam, and his work as an artist was a challenge to the hegemony of American art. (http://www.uiowa.edu/~artlearn/ASJHR/AnimalImagesasaVisuallesson.htm)



fredag 5 oktober 2012

schamanritual



Schamanen och jag gick igenom den klassiska snäckritualen. Höjden hade betydelse!! Genom vissa avstånd upstår en vibration som kan ge en tidsresa mellan dimesioner så som luft och vatten, flytande och fasta, goda och onda osv.






För optimal förtåelse lät vi oss bygga en bostad för natten och övervakade den heliga platsen under 25 timmar.





Frölunda inside

Efter att studerat höghus utifrån blev det dax att göra ett hembesök.


Att verka på samma plats fast i olika höjder var inspirerande. Hur högt upp är jag nu? Hur lång är det ner till ishavssnäckorna härifrån? Ärligt började jag fundera på avstånd och dragningskrafter.


Duchen vid torpadammen tyder på aktivitet i sjön. När kommer min tid?


Genom djup eftertanke bestämde jag mig för att snäckorna måste vara lika de snäckor som finns i dag. Jag använde vanliga havssnäckor från någon nordamerikansk strand från någon av mina resor. Dessa fick långsamt dala ner till torpadammens botten för att hälsa på sina forna vänner.

måndag 1 oktober 2012

Frölunda 2




Historieböckerna på Frölunda bibliotek har förvisso intreassanta illustrationer.





De orangea husen syns från alla platser jag utforskat. I morgon har jag fått chansen att se ett från insidan. Ett bra sätt att känna på innaförperspektivet. Hur lever Rebecca inne i ett sånt hus i Frölunda? Finns det allt man behöver?


Kulturhuset har växt den senaste veckan. Man lägger märke till andra saker.



Fortsatt Haikudiktande vid alla platser, ett bra sätt att fånga känslor på platser.