tisdag 18 december 2012

Vad hur varför?

Vad
Jag håller på att färdigställa mitt resultat och det kommer att bli en bild. Den kommer att föreställa grisar som föds och blir till köttbullar. Det är i en form av en skolaffisch, gjort på en riktig skolaffisch. Genom en konstnärlig process har detta blirvit ett bra resultat. Denna bild är mer sanningsenlig om en gris liv än grundskolan i sin läroplan.

Hur
Genom teckning har en bild vuxit fram som för mig beskriver grisens liv, kortfattat. Att det just är en gris är därför att grisens liv är ett av de liv som ligger längst ned på rang tillsammans med kyckling och kasserad mjölk ko, deras "sämsta delar" som lungor och strupe och bindväv och fett, blir alltid korv som vi ger till våra barn på trevliga utflykter. Grisen har också ett otroligt likt DNA som människan, vilket gör att vi kan låna organ av varandra, fast vi får ju bara av grisen så klart, den får inget av oss.

Genom att titta på kurslitteratur för barn i skolan, ser vi att det visas en missvisande bild och att litteraturen uttrycker, för de yngsta barnen, "detta får vi av grisen".


Varför
Genom min konstnärliga process har jag kommit fram till hur jag vill informera på ett konstnärligt aktivistiskt vis. Jag hade en tanke på att göra en informativ film där jag visade bilder från www.ettlivsomgris.se men de är så anstötande att jag valde en annan metod. Jag tror att människor som inte vill se verkligheten stänger av när de ställs inför obehagliga bilder de inte vill se. När jag istället väljer ett uttryck som är tilltalande, då dessa skolaffischer på sistone blivit populära dekorationer, kommer betraktaren att välja att betrakta det och informationen kommer till dem. Den information som skolan ger sina elever anser jag är missvisande och vill här istället visa på en sanningsenlig bild. Hemkunskapen tar inte upp detta i lgr 11 och inte före gymnasiet i kursen biologi 2 eller djur beteenden på naturbruks linjen får man ta del av sådan information.

söndag 2 december 2012

Uppsats


Jag tänker att jag gör en skolaffisch som är informativ, riktar sig till barn och beskriver hur de enklaste maträtterna tillverkas på ett enkelt pedagogiskt vis. Här ovan är ett exempel på köttbullar...

Nyckelord:  Informativ, bild, skola, hemkunskap, aktivism, för barn.

 Jag inspireras av skolaffischens format och uttryck för att förmedla informationen och funderar på om jag ska ha någon text men i bilden? Sen funderar jag även på om jag ska skapa ett läromedel, enkla bilder och ord som beskriver gris till köttbulle och ko till korv. I det kan man också ta upp grisen och kons naturliga beteende och sätt att leva om de levt fritt i naturen (som med snigeln längre ned på sidan).


Jag vill undersöka vad det finns för läromedel i skolan idag som beskriver liven för de djur som blir till mat i skolans matsal. Den information som tex kronfågel ger om sina "matfåglars" liv, liknar snarare propaganda än sanning. Här är en artikel som heter"att veta vad man äter":

http://www.svenskfagel.se/attachments/35/775.pdf 

Här finns ett kapitel som heter "djuromsorg", vilket jag vill titta närmare på jämföra med fakta om fågelns naturliga beteende och lidande i form av stress och andra fysiska sjukdomar som uppfödningen ger.

Jag tänker välja ut en djurart människor äter att titta närmare på. Vet barn hur grisar lever ett naturligt liv? Vet vuxna det? Lider de när de inte får tillgång till det beteendet? Har vi då rätt att låsa in dem under hela deras livsstil för att vi har en tradition att äta dem? Eller för att det är gott?

Jag hoppas kunna titta lite på hemkunskapsundervisningen och samhällskunskapen för att se om man någonstans tar upp något av detta.