måndag 22 april 2013

Övergång


Ge ditt arbete en titel (arbetstitel, kan ändras sedan)
Det kreativa i resande.
Kort intro till ingång för gestaltningsarbetet.
När jag reser får jag inspiration av det jag ser runt omkring mig, det är starkare än om jag är hemma. Men vad är det som gör det runt omkring mig mer intressant när jag reser? Detta var min utgångspunkt och det är detta jag har undersökt. 
Beskriv vägen dvs processen.
Jag har letat efter kärnan till det tillstånd som gör mig nyfiken, lysten till att lära och sugen på att fota och filma. Som metod har jag samlat flera hundra bilder (mycket nonsensfotografering) och rörliga bilder, efter det behandlat dem och satt ihop till bilddagbok, reseskildring och en film om rörelse. Jag har funderat över kontrasten mellan ointressant och intressant och tror att det är där nyfikenheten väcks. Detta tillstånd försöker jag förmedla i filmen. Vad är intressant och inte, varför är det intressant?
Presentera det konstnärliga fält du arbetat inom, med referenser (bild) till andra konstnärer.
När det gäller rörlig bild har jag flera förebilder:

Rörlig bild: Pippi Lotte Rist, 
http://www.youtube.com/watch?v=HHavu28EhE4
Mr Perfect (Sebastian Franzén) 
http://www.youtube.com/user/mrperfect2012/videos?view=0 
, David Lynch - Drömmar och psykadeliska världar lockar mig i sitt uttryck. http://www.youtube.com/watch?v=36_vlZha7bg




Vardagsfotografi/Resefotografi: Jamie Livingstone – tog en polaroidbild varje dag från 1979-1997. Något blir intressant om man gör det upprepande. 

Visa ditt arbete så långt. Vad är det? Hur är det gjort? Hur tänker du om mottagandet, receptionen?
Denna film och några smygfotade bilder är ett exempel på min lust att fånga saker på bild. Jag har använt en I phone, I movie, instagram och andra fotoredigerings program.  Jag har begränsat mig till de ljud som finns i filmerna, begränsningar är något jag alltid använder mig av som en metod.

Jag hoppas att det kan motagas som både en berättelse, en känsla av hur man vill fånga saker, kreativitet och iakttagelser.  Jag kommer att fortsätta med film och välja ut vad som ska presenteras senare.












Hur ska arbetet presenteras på pedagogen?
Genom film, jag vet inte hur, man kanske kan ha en skärm där, en plat-tv med dvd-spelare. Jag har inte varit där, och jag vet inte vad det finns för möjligheter.
Hur går du in i ditt skrivande utifrån gestaltningen?
Jag vill utforska vad kreativitet är och vill läsa om detta, lär man sig bättre om man är nyfiken? Vad väcker nyfikenhet? Hur kan jag lära mig mer om jag är på en annan plats än hemma? Jag behöver läsa om teorier kring detta. Varför har allt ett rosa skimmer över sig när jag reser? Finns det någon som undersökt detta tidigare?
Ämnesval?
Kreativitet, lust att lära, nyfikenhet kontra kunskaper.
Frågeställningar?

Vad är kreativitet, lär man sig bättre om man är nyfiken? Vad väcker nyfikenhet? Varför har allt ett rosa skimmer över sig när jag reser?

måndag 15 april 2013

Saker som kan tyckas oviktiga.

Jag märker att det jag gör är att ge värde till saker som kan tyckas oviktiga, jag tycker de är intressanta. Att visa allt som blir intressant för mig kan tyckas meningslöst för andra men det är det jag känner att jag måste förmedla. 

Lystenhet till att lära kommer från nyfikenhet. När jag reser är jag nyfiken på allt, jag lär mig då om saker som jag inte skulle lära mig hemma. Jag får inspiration av allt jag ser, känner kreativitet till att utforska nya saker. Jag vet inte varför jag vill samla på saker jag ser... är det bildminnen som jag kan ha senare, kanske. 

Så, vad lär jag mig om mig själv av att resa till nyc?

Jag blir mer nyfiken, vill veta saker om människor här. Systemet här, maten, ölet. Jag bygger upp en chimär, som gör resandet till ett äventyr. Fullt av nya upplevelser, erfarenheter och människor. Jag försätter mig gärna i nya situationer, prövar om och tänker nytt. Allt det som oftast blir grått och tynar bort hemma. I ett vaket tillstånd blir saker mer viktiga, verkliga och fullständiga.
Det vakna öppna sinnet ger en helt annan än den vana, inrutade, låsta som jag upplever den hemma.





Så vi drog till sheepshead bay, där vi bott på en husbåt, kontrasten blir enorm när man åker in till Manhattan. Vi gjorde det värsta, vi åkte till time square. Det var överväldigande så man blev spyfärdig efter tio minuter.



I stället blev stranden mer lockande, efter en vecka av ljud i lägenheten vid bron så hamnade vi här.






Det mest fantastiska är ändå alla jukeboxar.





Jag kan inte låta bli att smygfota. Det finns så många, för mig, konstiga typer. Men ibland är de jag fotar helt vanliga, men ändå intressanta typer.












shoooot!!!!!















Vi gör ett sista husbåtsexperiment, sen letar vi strandfynd efterstormen sandy och hittar: En veranda, ett par trappor, en brygga, en dörr, en väggpanel, ett träd, några bilar och ett halvt tak.


  Vi bygger oss ett hus med tak som har en veranda som har trappor. På verandan har vi en bänk och en   kylväska, genom dörren ser vi havet och drömmer om Kalifornien. Där är det rent i havet.


Fast så här såg husbåten ut egentligen:

Där vid husbåten finns en rysk maffia och ledaren och hans familj ställde upp på en gruppbild:





Vi lämnar New York och flyger till San Francisco. Men det jag bär med mig och det jag vet att jag vill undersöka mer är hur jag ser på tillvaron där. Det är jag som förändras efter varje ny plats.




tisdag 9 april 2013

Jag läser aldrig svenska dagstidningar förutom när jag är utomlands.


Där vi går på gatan ser allt annorlunda ut, eller jag lägger märke till allt. Jag tecknar och tycker det jag ser är intressant. Blir jag mer kreativ av att fantiserar om hur folk lever här? I de bilder jag har hittat i en låda på en thriftshop börjar mina fantasier dra i väg. Jag bygger upp historier om personerna i bilderna. Jag bygger upp en värld för dem och för omgivningen som garanterat skulle fallera om jag bodde just här och visste mer om platsen, hade lärt mig den. Det är ett rosa skimmer (rosa) över allt. Liksom ett instagram filter. Att teckna omgivningen, smygfota den och bygga upp en egen värld som är min. Musiken jag väljer att lägga på som ett filter. Detta är min spelplan (som mattias brukar säga) men också är det hur jag väljer att använde spelplanen och göra den till min. Det är med mina egna fördomar, mina förkunskaper, min sinnesstämning och mina behov jag styr.












Jag har höga förväntningar. En kväll som inte blir intressant, allt är verkligen inte intressant här. Mycket är tråkigt och känns meningslöst. Då blir jag besviken och glömmer snabbt av det, för det passa ju inte in i min bild av New York. I stället börjar jag frenetiskt leta efter intressanta saker, bojkottar museer helt och letar i gatumiljön...










Något överraskande är biografer där man beställer in både mat och dryck! Egentligen inte så konstigt i detta land av service. Sedan är det ju lycka att kunna se Springbreakers på bio!


Dag 7

Vi lämnar williamsburg och något som varit mycket intressant här är de ortodoxa judiska personerna som är klädda i 50 talets kläder. De gör samma saker som andra dock; går på gymmet, dricker "take a way" kaffe, spelar spel på moilen, osv. Det var alltid en snubbe som varje dag gick in på gymmet i samma hus där vi bodde... klädd i yllerock och hög hatt, lockar som polisonger och träningsbag i handen. 









Jag har experimenterat med ett bildprogram på telefonen.. drawcast. Efter att ha tecknat flera stilleben har jag gjort om dessa i draw cast, här är ett exempel:





Det här är min bildberättelse, jag berättar om min process i bilder.

Hur vill jag gå vidare nu? Vad är det som följer med fast jag flyttar på mig? Är det mina observationer... Hur kan ett möte med en hund eller en katt på resande fot bli starkare än hemma? Jag är sugen på att göra en film.. men får se om materialet är tillräckligt bra.