tisdag 18 december 2012

Vad hur varför?

Vad
Jag håller på att färdigställa mitt resultat och det kommer att bli en bild. Den kommer att föreställa grisar som föds och blir till köttbullar. Det är i en form av en skolaffisch, gjort på en riktig skolaffisch. Genom en konstnärlig process har detta blirvit ett bra resultat. Denna bild är mer sanningsenlig om en gris liv än grundskolan i sin läroplan.

Hur
Genom teckning har en bild vuxit fram som för mig beskriver grisens liv, kortfattat. Att det just är en gris är därför att grisens liv är ett av de liv som ligger längst ned på rang tillsammans med kyckling och kasserad mjölk ko, deras "sämsta delar" som lungor och strupe och bindväv och fett, blir alltid korv som vi ger till våra barn på trevliga utflykter. Grisen har också ett otroligt likt DNA som människan, vilket gör att vi kan låna organ av varandra, fast vi får ju bara av grisen så klart, den får inget av oss.

Genom att titta på kurslitteratur för barn i skolan, ser vi att det visas en missvisande bild och att litteraturen uttrycker, för de yngsta barnen, "detta får vi av grisen".


Varför
Genom min konstnärliga process har jag kommit fram till hur jag vill informera på ett konstnärligt aktivistiskt vis. Jag hade en tanke på att göra en informativ film där jag visade bilder från www.ettlivsomgris.se men de är så anstötande att jag valde en annan metod. Jag tror att människor som inte vill se verkligheten stänger av när de ställs inför obehagliga bilder de inte vill se. När jag istället väljer ett uttryck som är tilltalande, då dessa skolaffischer på sistone blivit populära dekorationer, kommer betraktaren att välja att betrakta det och informationen kommer till dem. Den information som skolan ger sina elever anser jag är missvisande och vill här istället visa på en sanningsenlig bild. Hemkunskapen tar inte upp detta i lgr 11 och inte före gymnasiet i kursen biologi 2 eller djur beteenden på naturbruks linjen får man ta del av sådan information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar