söndag 10 oktober 2010

sokratiska samtal


Vi fick i uppgift att ta med sig en bild efter en tvådagars introduktion till sokratiska samtal. Jag valde en av Andres Serranos bilder från utställningen a history of sex. Jag tycker det är lite svårt med den inledande frågeställningen. Jag vill inte att en eventuellt provecerande bild ska leda alla samtalsdeltgare till samma åsikt. Ett förslag på en frågeställning är "När är det okej att leva ut sina sexuella fantasier?"

Vi hade förra veckan en mycket intressant torsdag med Ann S Pihlgren som föreläste om sokratiska samtal. Jag fick förståelse för vad det innebär och på eftermiddagen fick vi öva i våra seminariegrupper. Det var inte alltid lätt att formulera sig och än mindre lätt att verka som samtalsledare. Under fredagen fick vi en bättre uppfattning, tror jag de flesta kände i min grupp, om hur ett sokratiskt samtal ska gå till. En bra sak var att vi observerade varandra och var aktsamma på hur vi själva bidrog, eller inte, till samtalen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar