torsdag 18 oktober 2012

vad blir jag arg av?

Först hittade jag detta av en slump på nätet.. dock ville jag inte ha någon självhjälp i hur jag skulle använda min ilska. Men jag blev sugen på att gör något konstruktivt. Jag funderade... 

Vad gör mig mest arg? mitt svar är längre ned på sidan om du inte vill läsa detta först:

Så gör du ilskan till en positiv kraft

"Att bli arg, förbannad, vred och ilsk behöver inte vara av ondo, så länge du inte agerar ut mot andra. Ilskan är en överlevnadsinstinkt. Och ett uttryck för din vilja! Det gäller bara att använda den på rätt sätt.
Den starka energin i ilskan kan hjälpa dig att komma vidare. Bli medveten om vad den gör med dig, hur du reagerar och agerar. Då kan du anpassa ilskan efter situationen och använda den till något positivt istället.

– Ilskan är den primitiva viljans grund, och den ska vi ta vara på. Ilskans funktion är att uttrycka vilja, sätta gränser och hjälpa oss överleva genom att kämpa, säger Lisa Grubb, leg psykoterapeut.
I grunden är alltså ilskan en hälsosam känsla, en viktig del av vårt alarmsystem, vi har den för att överleva. En urkraft som hjälper oss att säga: Stopp! Hit men inte längre. Dags att agera!

Så hur gör man då, för att vända ilskan till konstruktiv kraft i livet. Hur kan vi använda oss av lite hulkenkrafter för att flytta berg och förändra saker?
Jo, precis som hos den grönskimrande hulkenfiguren sänder kroppen tydliga fysiska signaler när vi är arga: Det ringer superalarm i hela kroppen! Matsmältningsprocessen stannar av, pupillerna vidgas, blodet forsar snabbare. Vi ställer oss bredbent eller biter ihop käkarna. Kroppen laddar!
– Våra sinnen skärps. Vi får till och med en högre förmåga att associera, ofta till sådant som hänt i liknande situationer tidigare, säger Judit Lindqvist, forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö.
Problemet är bara att ilskan lätt tar överhanden, vi blir okontrollerade, avstängda, får tunnelseende. Vi kan bara fokusera på en enda sak – det är det som är styrkan, annat ska inte störa, men såklart är det också en nackdel (om det nu inte är lejon på savannen man ska slåss mot!).
– Vi är så i nuet och beredda till försvar att vi har svårt att ta någon annans invändningar. Den arga människan är ingen bra beslutsfattare. Dessutom tolkar vi lätt världen i form av avsiktlighet, världen är emot oss.
Bli medveten och ta kontrollen lyder mantrat. Det gäller att vara medveten om vad ilskan gör med dig, hur du reagerar och agerar. Och att kunna anpassa ilskan efter situationen.

– Barn måste få bekräftelse på att det är okej att vara arg men samtidigt få vägledning i hur man får uppföra sig och också få lära sig impulskontroll, säger Judit Lindqvist.
Men blunda för ilskan eller förtränga den, det kan vi inte göra.
– Många kanske känner sig duktiga när de inte visar sin ilska, men det är ungefär som att ta hand om en inflammerad tand genom att sätta över en plomb utan att rengöra. Det funkar inte. Vi måste ta hand om vår ilska, och se vad den står för, säger Judit Lindqvist och fortsätter.
– Det är farligt för hälsan att vända ilskan inåt, det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kan leda till förhöjt blodtryck.
Men det intressanta är inte det arga uttrycket, utan vad som ligger bakom ilskan – ditt behov och kanske det du längtar efter, säger Lisa Grubb. För som regel har ilskan ett budskap, bakom varje känsla vi känner finns det ett behov. Ta vara på det."(http://www.leva.nu/Personlig-Utveckling/Ilska1006/)


Vad gör mig arg?

Att tjäna pengar på att utnyttja djur! en av de starkaste känslorna får jag av detta snusk! Det är också något negativt i att vara aktiv djurrättsaktivist för många. Det är inte fint att vara arg vegan. Heller inte att sticka ut för mycket från mängden. När jag letar efter min egen ilska landar jag varje gång i detta.  Det provocerar dig. Du blir arg på mig! Jag blir arg på dig för att du accepterar och stödjer detta..

Måste man stå för saker? Är det viktigt att ta ansvar för sina egna val? För mig har det blivit viktigt. Flera frågor dyker upp när jag dyker ner i detta:

Varför är du vegetarian? Varför är du vegan? varför är du Köttis? 

Alla har olika svar: för miljön, mot kapitalismen, för hälsan, för djuren, för mitt samvete, mot massproduktion.. osv.

Men jag är konflikträdd och diplomatisk, jag vill inte ställa till med nån scen, stå med en megafon, sticka ut för mkt, göra dig ledsen. Men jag vill göra någonting. Det minsta jag kunde göra var att själv skriva på alla protestlistor, skriv själv på för bättre djurparker, färre djurförsök och bättre djurtransporter här är du snäll:




2600 har sedan igår skrivit på för bättre förhållande på djurparker.

Man ska gå långsamt och försiktigt fram genom namn för förändring. Eller? 

Men jag är ARG!

Jag har idag själv samlat in namn, jag har beställt material, men vad leder allt detta. Till en osynlig effekt.. jag vill se resultat nu!


 Lite obehagliga bilder, tycker jag. så varning!

 http://www.ettlivsomgris.se/ 

Varning för nästa.. riktigt vidrig! varning! varning!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar