torsdag 8 november 2012

didaktisk frågeställning


Didaktiskt frågeställning

Huvudfråga: Var i min konstnärliga process utvecklas jag?

Följdfrågor: Vad i handledning får mig att vilja undersöka vidare? Vad är processer, undersökningar och utveckling? Vad finns det för forskning inom detta? Hur kommer jag fram till mitt resultat och kan jag definiera den vägen? Hur ser min metod ut i min undersökning?

Undersökningsområde: Genom att studera olika processer, metoder och konstnärlig handledning vill jag undersöka hur min egen konstnärliga process leder mig framåt. Vilka delar utav den som får mig att känna kreativitet och vilja. Jag vill undersöka var i den konstnärliga handledningen jag får vilja att undersöka vidare. Detta för att själv kunna handleda elever i deras konstnärliga process. För att få en större förståelse för andras kreativa processer krävs att jag är väl insatt i min egen, hur den styrs och påverkas av omgivningen och olika perspektiv.

Perspektiv på den egna konstnärliga processen har jag hittills upptäckt sker när jag lämnar mitt arbete och mitt hem under minst ett dygn. Aha upplevelser kommer till mig under dessa tillfällen. Kan jag själv vara med och påverka min konstnärliga process genom att t ex. resa bort?

När idéerna kommer har jag ofta diskuterat med människor i närheten som har samma uppdrag. Den gemenskapen leder också processen framåt, varför? Är gemenskap en del i utvecklingen? Kan grupphandledning bidra till den konstnärliga processen med grupptillhörigheten? Har det någon betydelse att bli handledd i grupp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar