Didaktiskt frågeställning
Huvudfråga: Var i min
konstnärliga process utvecklas jag?
Följdfrågor: Vad i
handledning får mig att vilja undersöka vidare? Vad är processer,
undersökningar och utveckling? Vad finns det för forskning inom detta? Hur
kommer jag fram till mitt resultat och kan jag definiera den vägen? Hur ser min
metod ut i min undersökning?
Undersökningsområde: Genom att
studera olika processer, metoder och konstnärlig handledning vill jag undersöka
hur min egen konstnärliga process leder mig framåt. Vilka delar utav den som
får mig att känna kreativitet och vilja. Jag vill undersöka var i den
konstnärliga handledningen jag får vilja att undersöka vidare. Detta för att
själv kunna handleda elever i deras konstnärliga process. För att få en större
förståelse för andras kreativa processer krävs att jag är väl insatt i min
egen, hur den styrs och påverkas av omgivningen och olika perspektiv.
Perspektiv på den egna konstnärliga
processen har jag hittills upptäckt sker när jag lämnar mitt arbete och mitt
hem under minst ett dygn. Aha upplevelser kommer till mig under dessa
tillfällen. Kan jag själv vara med och påverka min konstnärliga process genom
att t ex. resa bort?
När idéerna kommer har jag ofta
diskuterat med människor i närheten som har samma uppdrag. Den gemenskapen
leder också processen framåt, varför? Är gemenskap en del i utvecklingen? Kan
grupphandledning bidra till den konstnärliga processen med grupptillhörigheten?
Har det någon betydelse att bli handledd i grupp?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar