tisdag 20 november 2012

nu då?



http://animalrightsart.webs.com/ 

Jag har försökt inspireras av flera konstnärer och aktivister men inte riktigt hittat den motivation jag önskat. Jag vet inte om jag tycker att det är hopplöst. Jag var på en inspirerande föreläsning om varför vi äter grisar klär oss o kor och har hundar som husdjur. Dock skulle jag önska att jag hittade en ingång där jag kände kreativitet, liksom när jag gjorde bildserien om mjölkfabriken, jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare och eftersom jag inte fick någon respons i veckan sitter jag fortfarande fast. Jag tror att respons och andras tankar leder mig framåt. 

Föreläsningen var baserad på den amerikanska psykologiforskaren Melanie Joy och kan ses nedan.

 Martin Smedjeback som höll föreläsningen på humanisten förra veckan har en kandidatexamen i psykologi och har tidigare varit aktivist inom vapenindustrin, här är ett klipp där han förklarar varför han inte lämnade sin position vid en jasplan fyllt med vapen som var på väg till ett krig. Han menar att själva rättegången är en viktig del i protesten, uppmärksamheten visar att han står för det han gör.

 Men vad är det som intresserar mig? Är det den faktor att jag känner att jag ser annorlunda på det. I föreläsningen pratar de båda experterna om en blockad i hjärnan bland dem som äter kött. De båda menar att de flesta "carnister" (ordet mealnie joy uppfunnit betyder personer som äter andra djur) inte gör en koppling mellan ett levande djur och "mat". Detta är inget jag tidigare tänkt på, men jag har sedan jag blev vegetarian och vegan undrat hur andra inte förstår hur hemskt djuren har det i  sina liv, har de mindre samvete? nä, det tror jag ju inte. Handlar det om fakta? kunskap? Jag tycker alla borde se föreläsningen, det är en uppmaning.

Jag har också rest bort två dagar men inte fått någon tydligare bild av mitt arbete.. däremot har viss fördjupning fått mig att vilja undersöka mer. Till exempel så ger varje blogginlägg och mindmap mig utrymme att fundera vidare och då kommer några idéer.  

Jag undrar om jag kan gestalta övergången från carnist till vegan, eller eventuellt blockaden i hjärnan. Nån som får några idéer jag kan låna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar