onsdag 14 november 2012

Hur jag ser på detta som tydligen är kontroversiellt?


Intentionen just nu är att förmedla hur jag ser på djurindustrin. jag försöker kommunicera detta genom enkla bilder just nu. Mitt fokus har hamnat på mjölkindustrin då¨jag tyckar att de flesta har en skev bild av den och anser att den är oskyldig och helt okej. För mig är denna industri en av de inom djurindustrin som bidrar till mest lidande bland djuren. Var tredje månad blir kvigan tvångs inseminerad för att hon ska bli gravid och börja producera mjölk till sin kalv, kalven får inget av den mjölken utan en järnbefriad välling som gör att den utvecklar anime, järnbrist. Detta gör att köttet blir blekt och anses som en delikatess, 6 månader till ett år står kalven fastbunden, detta för att inte använda sina muskler för mycket, då blir köttet segt och hårt. Mamman saknar sina kalvar under de fem till tio år som hon får stå och pumpas mjölk till vuxna människor som tydligen gillar att dia andra däggdjur.

Detta säger det bra:

SLUTA STÖD DETTA!!!!


I dag!


Min bild av mjölkindustrin:







 Jag tecknade utan att titta på de bilder som finns på nätet men så här ser internet på mjölkindustrin:



Any good farmer knows that a milk cow can be a very profitable addition to a farm. The milk cow, over the course of years, can produce many times its present value in milk products. It is therefore to the farmers advantage to care for the cow to get the most benefit from its production. A good farmer knows that if a milk cow is not pushed for maximum production, it can produce good yields for as many as 10 years and provide good annual income for the farmer with only a few cows. Many farmers who maintain large herds find it is most profitable when they press their cattle for maximum production. This burns out the cows production abilities in a few years but the farmer gains from this increased production and decreased feeding expenses.

Kasserad mjölkko åker till slakt och blir antagligen korv.

 

Jag har själv gjort bilder tidigare för att illustrera det absurda i att  dia ett annat däggdjur. Inget tyder på att vi behöver en kos bröstmjölk för att må bra och överleva, snarare tyder det på motsatsen. För mycket animaliskt protein bidrar till urkalkning av skelettet. Det är dags att krossa myten om behovet att dia ett annat däggdjur varje dag som vuxen.
http://djurratt-veganism.blogspot.se/2011/10/kalcium-myten.html?m=1

 - Har ni lite mjölk?
 - A vänta lite

REFERENSER:


Jag var ju på möte med djurens rätts aktivistgrupp, de var väldigt positivt inställda till mitt projekt. Jag får se om det går att engagera dem. Denna hittade jag på anslagstavlan där, av Sara Hausenkamp:


 Jag hittade också denna konstnär när jag googlade runt på mjölkkor, Stephanie Metz:




http://www.stephaniemetz.com/portfolioOverbredAnimals.html 


Härifrån fortsätter jag att aktivera mig, snart vill jag göra en egen aktion!



1 kommentar: